Khamis, 14 Julai 2011

tempoyak!!

lebihan durian hari tu
nak buang sayang,
nak makan dah berair.. penyelesaiannya,


ya dibuat tempoyak
senang cegampang je buatnye pun
orang buta pun boleh buat 
hari ni dah luak sikit sebab saya buat sambal tempoyak
dicicah dengan ikan caru goreng
memang super mabeles!!!!
tapi saya makan sorang je la,
en harry tak makan tempoyak ni..
tapi kalau telur masin memang selalu berebut ngan saya!
huh!

tadi pujuk dia lagi suruh beli durian, sekarang kan musim durian murah...
5 bijik seploh hinggit... jom beli degoyan!!

6 ulasan:

kayzie berkata...

haisshh..sama la kita..en suami tak makan tempoyak tapi hantu durian..kl tempoyak memang tak di izinkan simpan dlam peti ais..haha

Diana @ bilakukatacinta berkata...

sy suke tempoyak...smlm mak kol...tanye tempoyak nak letak garam bnyak ke skit...hehe..padahal dia jauh kat kg nu..tetibe teringat kat sy yg suke tempoyak..terus nak wat tempoyak..huhu..katanya nak simpan beku smpai sy balik nt(entah bila dpt blik joho lg...last 2 weeks baru balik)

myamyza berkata...

hmm.. letak dalam bekas tutup ok kot kayzie.. peti tak bau, dan dia takkan syak punye.. heheh

myamyza berkata...

@diana, mak kite pon same, biasa kalau balik kampung memang ada la bekal tempoyak/ petai jeruk yang dia kasi..

Naimatul Hafizah Nor Rodin berkata...

kat peti es akak pun dah ada 2 bekas tempoyak. mmg cari durian utk buat tempoyak. akak kalau buat tempoyak, tutp dgn kain, ikat keliling mulut bekas, dan tonggengkan semalaman. esoknya, baru terbalikkan. tempoyak tak de la berair....

myamyza berkata...

@kak naimatul.. akak punye proses buat tempoyak sama cam mak kite buat, tapi jangan ketat sangat tutupnye nanti tempoyak tu meletup.. hikhik