Khamis, 14 Julai 2011

naik bas???

hmm..
dah lama benar rasanya tak naik bas...
saya bukanlah orang yang pandai menaiki bas
masa saya mula2 berhijrah di negeri johor ni abang saya yang bawakkan,
so masa duduk ngan dia memang tak naik bas la kan
nak jalan2 atau balik kampung memang ngan dia je la
hujung minggu pulak merempit naik motor ngan en harry!

lepas abang saya berhijrah ke negeri perak,
tinggallah saya sendirian disini,
tapi sekali je pun saya naik bas sepanjang setahun tu, balik kampung masa tahun baru cina rasanya,
tu pun terlepas jauh jugak dari tempat yang sepatutunya saya turun tu..
menangis talipon abang saya suruh ambik, haha jakun kan??
nasib baik drebar bas tu berhentikan saya depan balai polis...
dah lah pagi2 buta belum masuk waktu subuh pun.. seriau giler kot...
lepas tu dah serik, balik johor  tu terus beli kereta,
so balik raya 3 tahun lepas dah balik ngan kereta..
bye bus!! haha

lepas tu, kawen... memang tak naik bas la kan,
nak kemana2 berdua ngan en harry, dia bawakkan...
sehinggalah pemergian ayahanda saya ke rahmatullah tahun lepas,
masa dia meninggal tu, saya balik ngan kereta cuti seminggu ngan en harry sekali,
tapi masa kenduri 40 hari tu en harry tak boleh cuti,
so saya kene balik sendirian menaiki bas..
nak drive sendiri en harry tak kasik..
pegi la beli tiket pasir gudang to jertih rm60.70
masa tu tengah mengandungkan abang long 2 bulan lebih...
naik bas transnasional yang buruk giler...
masa memula jalan tu drebar bas dah cakap ngan kelindan dia 
yang gear tak berapa nak menjadik.. rosak!!
saya berdoa dalam hati je lah mintak xde ape2..
dah sampai pahang, perhentian ape saya tak tahu dalam pukul 3 pagi kot,
bas rosak!! ambik kau!! dah lah besoknya kenduri arwah 40 hari,
driver tu kata kene tunggu bas lain datang amik, pukul berapa tak tahu...
aiyooo, tak payah tidurkah?? saya memang tak boleh tidur naik bas, memang tak lena..
tunggu punya tunggu, esok pagi pukul 7.30 pagi baru bas datang, 
tu pun diorang bawak sampai ke kuala terengganu saja...
kene naik satu lagi bas untuk sampai ke jertih..
masa tu dah pukul 12 dah
 
 
 
mak saya dan abang2 dah risau asik talipon je bila nak sampai....
kul 2 lebih baru sampai jertih, kenduri pun dah habis dah
masa tu memang rasa penat giler, perut rasa nak luruh,
lepas tu kejap2 nak kencing.. talipon abang saya suruh amik,
sekali dia cakap baru je sampai umah dari jertih amik mak saudara saya,
saya pun taknak menyusahkan, terus pegi carik teksi, 
dengan bawak beg berat tengahari panas yang amat lagi,
memang menguji kesabaran betul..
sekali driver teksi tu cakap nak ke kampung saya dia nak 20 hengget,
saya iyakan je lah, 50 pun saya bayar, penat tak tertanggung dah  ni...
sampai rumah dekat 2.30 petang,
nampak muka mak, saya salam dan terus menangis sambil peluk dia!
lepas tu mak saya tak bagi saya naik bas lagi lepas tu
dia kata lepas ni kalau nak balik,,,balik ngan suami ajelah...
akan tetapi..
akan tetapi...
raya ni en harry telah memaksa saya untuk beraya di kota tinggi..
dan saya rasa saya nak balik ngan bas je ngan abang long..
lupekan keserikan naik bas tu...haha.. masalahnya, dia tak kasik
tapi masih ada masa nak pujuk dia lagi...
kebetulan tahun ni dapat cuti awal 3 hari sebelum raya...
jujur, sebelum ni aidilfitri saya memang tak pernah tak beraya ngan mak saya...
huhuhuhu.. abang long nak naik bas ngan mommy tak???
nak nak nak nak nak... boleh mental en harry...
hati saya ni separuh2.. hari ni saya pujuk hati saya nak raya kat sini
tapi esok saya cakap nak balik terangganu pulak...
en harry sampai dah malas nak layan...
hmmm.. korang beraya dimana tahun ni??










5 ulasan:

wahida berkata...

dear, sesekali apa salahnya beraya ngan family mertua...

myamyza berkata...

hmm.. insyaallah kak, semua orang cakap macam tu, tapi hati ni aduh.. susahlah.. huhu

Diana @ bilakukatacinta berkata...

ai mummymiza: sy dah mmang slalu naik nas..dari studi di uitm pilah..ke uitm jengka...ke s.alam... Praktikal pon kat mane2 negeri sy p sendiri naik bas.. skang ni jek baru nak merasa naik kete ngan hubby..

myamyza berkata...

huhuhu, saya rasa baik kita berdikari macam tu kan dari selalu naik kereta mengharapkan suami, saya ni kalau suami saya ada keje memang tak berjalan lka, sebab saya tak tahu jalan.. haha.. tapi jalan balik kg saya hapal.. kalau kat jb ni haram buleh sesat 2-3 malam ..hahahaha

Yan berkata...

ini festime ke nak beraya di sebelah mertua sejak kawin???
cuba2la... akakpun dah 3 tahun raya ade suami...
tahun pertama famili akak
tahun kedua & ketiga famili suami..
mula2 cam tak bes jugak.. tp takde apela.. psl akakpun raya kedua dah blah blk kg akak.. hehe