Khamis, 21 Julai 2011

saya tak suka perokok dan bau asap rokok!

assalamualaikum
dan salam hari jumaat
semoga di hari penghulu segala hari ni kita masih diberikan nikmat bernafas,
dan nikmat kesihatan yang berpanjangan dari ALLAH SWT..
ada macam kate alu-aluan tak?? kahkahkah
macam adun nak berucap dah gayanya kan??

korang suke tak orang yang merokok?
kalau tanya kaum hawa mungkin 80% akan kata tak suka
saya pun memang tak suka orang yang merokok,
apetah lagi kalau orang yang hisap rokok tu menghembuskan asapnya ke merata2.
asap rokok tu boleh membunuh,  semua orang tau tu,
Prof Robert Booy berkata ini kerana perokok berkemungkinan besar membawa sejenis bakteria berbahaya pada kerongkong mereka,,,,
dulu sebelum kawan ngan saya en. harry merupakan seorang perokok yang tegar!
tapi bila kami dah bertunang, dan dia sedia maklum dengan keadaan saya,
yang akan batuk2 bila terhidu asap rokok, dia mula slow,
jarang dia nak merokok  depan saya,
lama2 ketagihan tu berhenti dengan sendirinya,
saya memang tabik spring ngan dia, yelah orang lelaki kan ibaratkan rokok sebagai nyawa...
 
masa kecik2 dulu saya pun selalu curi2 hisap rokok daun arwah ayah saya
tapi sekadar cucuh daun dan hisap begitu jelah,
rasanya, kelat dan pahit,
takdelah nak taruk tembakau ke ape,
dulu masa duduk rumah sewa, ada juga dikalangan kawan2 serumah yang merokok,
tapi saya tak pernah terliur nak merasanya!!!
sebab dah set dalam kepala, benda tu bukanlah sesuatu yang bagus!!!!

tapikan kan kan kan...
saya benci betullah, kalau ade kastemer yang merokok,
lepas tu hembus2 kat muka saya.. 
kalau kau nak merokok tu hak kau lah kan,
jangan lah kau hembus asap atas muka aku,
kalau ko nak mati sangat, ko pegi la mati sorang2
jangan nak babitkan aku sekali!
tak bernapas saya tahan bau tu, uihh geram betullah!
ingat ko bagus sangat bila dah merokok?? mencikkssss....

entri ni tak ditujukan kepada sape2 ye, 
cuma nak melepaskan geram pada yang orang biadap hembus asap rokok atas muka saya je...

 


5 ulasan:

ummu muhammad berkata...

myza kite ade chemestry! tengah siapkn tazkirh jumaat tntg rokok hari n..insyaAllah!

banggenye dgn en harry!

vagg-nini3posen.com berkata...

husband akak pun start x smoking masa kitorang bertunang. pastu alhamdulillah la smpai skang. katanya mula2 dlu tgk kwn2 smoking, rasa gk nk pekena skali, tp tahan. last2 xrasa dh.

sape kata benda tu mustahil? nak x nak je.

myamyza berkata...

@ummu muhammad, hehe.. fikir benda yang sama orang kata saling menginggati, orang la kate bukan kite yang kate, tapi, moga benar kita saling ingat mengingat.. heheh

myamyza berkata...

@ kak vagg..sokong kak vagg.. betul memang nak ngan tak nak je kan..
suami kite pon dah bersih dari rokok!

wahida berkata...

aku pun tak suka laki merokok...nasib laki aku bukan jenis merokok...