Rabu, 20 Julai 2011

ikan gelama masak 3 rasa

hari ni takde cerita best
so moh ler kite tunjukkan entri makanan
boleh berlagak skillku didapur.. begitu!
hakhakhakhak
hari ni saya masak ikan gelama torak(eh betul nama ikan ni?) 3 rasa,
yang sebenarnya saya kurang gemar makan ikan besar
kecuali kalau makan kat luar
makannya gemar, nak siangnya kurang gemar yang sebetulnya!.. kihkihkih
 
ok tanpa berlengah lagi jom tengok rupe ikan saya!
(nama je ikan 3 rasa tapi rasanya 4 rasa) hahahaha

cara nak masaknye,
ikan dibubuh garam kunyit dan goreng terlebih dahulu
toskan dan letak dalam pinggan besar yang cantik(pinggan huduh pun takpe je)

sosnya
4 biji bawang putih
1 biji bawang besar
3 sudu sos cili
2 sudu sos tomato
2 sudu sos tiram
(kalau nak letak lebih pun suka hati tak pakse pun)
sedikit asam jawa bancuh dengan air

sayurannya
suku biji nenas
1/2 biji carrot
bunga kubis(ikur suka hati jugak nak taruk banyak mana)
daun sup

cara masaknye
bawang putih dan bawang merah ditumbuk dan tumis
dah naik bau masukkan sos2 yang berkenaan dan asam jawa yang dibancuh
kacau hingga mendidih, taruk lada cili kalau yang suka pedas tu,
bila agak pekat masukkan sedikit air dan biarkan mendidih lagi
masukkan sayur, tambah gula garam dan serbuk perasa
agak2 sedap pada lidah korang  boleh lah tutup api
dan tuangkan atas ikan tadi, taburkan daun sup yang siap dipotong,
dan siap.. senang cam gampang kan
hahahahha....
selamat mencuba!





3 ulasan:

Diana @ bilakukatacinta berkata...

3 rase? =masam+masin+manis?... pedas+masam+manis.... manis+masam+masin..yg mana satu sis rasa dia?

myamyza berkata...

hmm kalau yang saya buat ni dah jadi 4 rasa la.. masin, manis, masam dan pedas... kalau yang kat kedai tu pedas takde kot.. hehe

wahida berkata...

ko mmg rajin memasak....