Selasa, 4 September 2012

BARU TERASA RAJIN MAHU MENGUPDATE!

assalamualaikum dan salam sejahtera...
 maafkanlah tuan ko yang sangat malas ni wahai blog,
kalo lah blog ni buleh bercakap mesti dia kata
'kalo pemalas jangan buat blog la" addusss.. pedis dihati
minggu pertama keje lepas raya, badan penat, demam dan selesema datang
 baring sampai 2 hari, masuk keje 2 hari terus mc sampai hari merdeka..
tiba 31 ogos buleh pulak ko bangun makan angin kat tanjung leman kan??
itu namanya demam malas kerjaaaa
muahahahaha.
.saya demam betol2 ok!
selama 2 hari saya sakit en suami yang menguruskan segalanya
mandi, makan pakai anak, makan basuh baju saya, hantar anak rumah pengasuh
kesian pulak ke dia..ada masa luang kejap2 dia balik tengok saya dirumah, takut bininya pengsan tak bangun2 agaknye, penangan minum obat batuk yang sangat melenakan tuh!..
sekarang dah beransur sembuh, hanya sok sek saja yang belum hilang..
terima kasih setinggi tingginya pada en suami dari sudut hati yang terdalam. i love u so much..
nak update kisah raya yang pending lama sangat sebenarnya
kalo tak update kat sini nanti kang lupe, dah takde kenangan lagi..
kami bertolak balik ke kampung pada 18 ogos 2012
dari lok heng kota tinggi jam 5 pagi, selamat sampai dirumah bonda pada jam 3.30 petang
jalan tak la jem sangat, standard la macam biasa kami balik
sampai tu ketupat palas dan tapai semua dah siap dibungkus, hanya sibuk menyediakan juadah berbuka puasa aje, walaupon saya tak puasa.. huhu bukan saya sorang je tak puasa, kak nira, mekta, kakcik dan moknik pon semua uzur.. ape pon tak boleh
paling hepi sebab tahun ni kesemua anak2 menantu dan cucu2 ma beraya bersamanya..
memang hepi sangat ma hari tu, menurut kak nira dah berhari2 ma duk prepare bahan2 makanan untuk berbuka dan raya sempena anak2 balik beraya, terharu ai..

tu dia hidangan berbuka hari tu, petai yang paling sedap sekali bila cicah budu dan tempoyak..
awwwww, terliur2.. kat sini seringgit seketol okeh!
yang diatas tu bagi yang kenal namanya kuih nekbat..
sodap tuss, kaklong saya yang tamak telah membedal kesemuanya, tak tahu la habis ke tidok sebab tak nampak..ai kan sibuk membedal nasik tak tengok kiri kanan,mengalahkan orang puasa pulak....
jong dapor..
jong makey.. haha
 jong tunggu..

anak2 sedara..

adik beradik perempuan saya
yang berskaf tu my mom, tudung pepel my kaklong, baju pink my kak nira baju merah my mekta
baju putih tu kakak ipar yang saya selalu beraku engkau, sebab dia bawah umur banyak dari saya..huhu

keluarga besarku, 4 hidangan, kalo setakat kambing sekor tu memang kami2 je, tak payah panggil orang..
ramai kan??

malam tu saya ditugaskan memasak rendang ayam
rendang saya kan memang vok de vass, satu kuali besar sekejapan je habis
adik bungsu saya kompelin kenapa masak sikit
2 ekor pon tak cukup.. haih..

gambar2 di pagi raya sebelum menziarahi mak2 sedara

kenapa baju kami warna tak sama??
padahal seme kaler pepel tuh..




adik beradik yang dulu kurus melidi kini menbesar bagaikan mak elefen..

hari raya pertama tu beraya disekitar jerteh dan kampung raja sahaja
kerumah atok dan adik beradik arwah ayah..
pastu ke rumah besan2 ma yang berdekatan..
balik awal sebab adik mak yang tinggal di gua musang nak datang beraya dan tidur semalaman dirumah
penuh rumah malam tuh, sink tak pernah free dari pinggan dan gelas kotor
penat weh, tapi tetamu tuh rejekiii...

hari raya kedua beraya di pasir mas dan tumpat
rumah adik beradik mak pula..
konvoi 6 bijik kereta, best gilakkk... dan lambat gilakk jugak
bayangkan la ada yang tertinggal dan tersesat nak kene tunggu, 


raya kedua ni namanya raya sampai pengsan
hampir jam 1 pagi baru sampai rumah
jalan jem gilosss,  balik tu terus mandi dan tido
esoknya nak pegi kebun pula..

perutku yang buncit tu bukan sebab ade adik banglong tau
tapi sebab makan banyak tak reti nak stop..
orang bulan puasa makin kurus, aku makin la menternak lemak..
huhu terpaksa redhoo sebab diri sendiri yang tak boleh lawan napsu makan
raya kan, makanan sedap2 semuanya.. 
hari seterusnya pegi berkelah pula kat lata pok sek
 kemain lagi bamlom makan buah moktan sambil mengeksyen nak berenang sebab airnya cetek..









hari raya ke-6 baru balik ke johor
memang puas sangat cuti kali ni
dapat luangkan masa bersama ma dan adek beradek
bila lagilah kite nak jumpe macam ni..
raya cina ni memang kami je yang balek, bang cik yang kat perak memang tak dapat cuti..
raya tahun depan pulak masing2 beraya dirumah mertua..
haih, tengok gambar2 ni terasa rinduuu sangat2 kat korang!

ok la tu je la kisah raya tahun ni
buat kenang kenangan
byee...







Tiada ulasan: