Rabu, 1 Jun 2011

mulut celupar!!

suami saya kate
saya ni bermulut celupar
ape maksud mulut celupar tu ye??
dari pengertian saya mulut celupar tu bermaksud suke berkate
benda yang bukan2/ buruk2(kejadian yang tak diingini)

contoh
situasi 1
bile pagi2 en harry keluar tak tutup pintu pagar,
gril tak kunci dan pintu utama tak ditutup
apetah lagi pintu bilik dimana anak bininye tidur..
bila saya jage nak masak tengok pintu semua tak bertutup saya pun jadi sentapp la kan
dia balik je
kalau pagi2 dia  keluar biasenye lebih kurang 2 jam...
 
saya: abang tadi keluar tak tutup pintu eh??
dia: eh tak tutup ke?? mane ade.. tutup la(tak nak mengaku tu) ntah lupe..
saya: ah ye lah tu.. lain kali jangan tutup la.. bukak je luas2...
mana tahu nanti abang balik boleh tengok anak bini mati kene bunuh ke, kene rompak ke..
dia: (takut) mulut ayang ni celupar betul la..
saya: bukan celupar ingatkan!(mate jeling maut kat dia ni)

situasi2
bila dia drive selalu tak betulkan cermin sisi dan belakang
saya: bang cermin kereta dah nampak tak kiri ,kanan ,belakang ,depan??
dia: baru terhegeh2 nak tengok side mirror dan betulkan masa kereta dah bergerak
saya: ha bagus amalkan selalu.. mane la tahu nak eksiden ke kang
dia: (takut) amboii mulut!!sambil mate menjeling saye...
saye: ape? ape?... amalkan selalu la ye.. xpe.. abang kan tak sayang anak bini...(perli)

situasi 3...
malam nak tido
saya: bang pagar dah kunci?
dia: dah
saya: grill ngan pintu depan??
dia: dah
saye: kereta?
dia: ntah, belum kot.. (pastu baru kelam kabut cari alarm tekan lock )
saya: bang.. kite ni satu tu je kereta yang kite ade, kalau hilang cemane??
dia: ayang ni mulut kalau tak cakap bende yang bukan2 tak boleh ke??
saye: bukan2 ke yang ayang cakap?? betul kan.. pastu bla bla bla bla... bebel sampai dia boleh terima dan berkate ye lah!!
dia: (diam membisu sambil menggeleng2kan kepala)
 
situasi 4
bila dia letak skru spanar dia merate2...
saye: bang kenape tak kemas abang punya barang ni?? abang long tu semakin besar! mane tahu kalau kite tak tertenggok dia ambik rodok mulut ke spanar tu.. telan ke skru tu.. sape nak jawab??
dia: nak kemas la ni( baru terhegeh2 ambik simpan)

bagi saya perkataan yang saya katekan itu bukan celupar
tapi benda yang betul.. untuk mengingatkan!
kalau dia ambil lewa je keselamatan anak bini dia tak mustahil kan benda2 buruk tu boleh berlaku?
lagi2 dengan keadaan sekarang...
perompak, pembunuh, pencuri ade dimane2...
dan mereka semakin kejam!!
saya kadang2 selalu terfikir kalau bende2 ni berlaku pada diri saya semasa ketiadaannye...
sekarang punya jiran pun bukan boleh tengok kite 24 jam!
tugas kite hanya berusaha dan bertawakkal
selebihnye.. ALLAH YANG MAHA BESAR lah yang menentukan!
betul tak kawan2...

p/s: saya memang bermulut tempayan! wakakakakakaka





Tiada ulasan: