Khamis, 12 Mei 2011

yang dibolehkan dan yang tak boleh!!(ibubapa sila ambil perhatian)

kah kah kah
tajuk tak agak2..
panjang berjela jela
agak2 boleh buat karangan ni
.
jom kite cekidaut ape yang boleh dan tak boleh melalui gambar2 dibawah
kalau nak dokong anak anak pakai benda alah ni 
sila dokong baby anda dengan cara yang betul ye!
kalau ikut cara baby menghadap kebelakang tu memang senteng la ibu apaknye

beli car seat yang seswai untuk baby anda,
jangan bantai ikat seat belt pade baby..
melampau tau!!

pilih babysitter yang semenggah sikit ye
jangan balik soping jumpe pengemis tepi jalan angkut balik
suh jage anak kooo!!!

kalau nak bersihkan hidung anak sile gunakan alat yang seswai
jangan pulak pakai ibu jari korang korek hidung baby
kang jadik hidung lembu susah sudah..

walaupun rumah korang tak ade tempat letak baby tu
jangan la diletak dalam laci
kang tengok esok dah tak ade napas.. nauzubillah!

nak kasi baby kenal2 ngan binatang boleh
tapi agak2 la
jangan la dimasukkan beby dalan ekuarium tu!!
sengall okey
nak suruh baby smile sila main ciku cak dengan dia okey
jangan lah ditarik mulut beliau sedemikian rupe
tak pepasal oku kang!!

yang ni memang mak yang tak boleh bla
terus diajak sembang minum kopi!!
hahahahaha....

pandai2 la tafsir senirik!!

kahkahkah...
kecik2 dah diajar tengok tv
nanti bila anak dah besar suke tengok tv tak boleh terime pulak
padahal ibubapa yang ajar
tak paham!!

kalau anak korang tengah gatal gusi nak tumbuh gigi
sila beri perhatian yang sebenar2nye ye
kang segale jenis kasut habis dibahamnyo..
tak cukup kasut  kaki korang pulak dia bedal!!

yang ini adelah tak logik
mane2 ibubapa yang waras memang takkan lakukan begini
tapi tak boleh cakap juge dengan keadaan dunia sekarang
dimane manusia semakin kejam!!

wah!!yang ni mandikan baby dah macam siram 
pokok bunga kembang  pagi dah...

hahhaha...
kalau terdesak tak mustahil kan??
harapnye saya selalu diberi kewarasan oleh Allah...

urutlah bayi anda dengan perlahan2 daripada menggosoknye
jangan macam urut orang dewase di spa pulak
nak hentak2 belakang
patah tulang baby tu nanti

kalau yang ni saya gerun...
saya memang tak berani!!

kalau yang ni memang tak mungkin laaaa
ade ke anak diletak kaki terjulur kat depan cenggitu...
.
 saya memang tak payah check menggunakan cara diatas
kerana abang long saya kalau dia pooo pooo
satu rumah boleh bau!!
kalau dah bau tu agak senteng kalau nak ngecheck lagi kan!!!
cuci je la weyyyyy!!!

kalau saye saya rasa melalui puting tu
lepas tu terus bagi pada bayi
insyaallah anak saya akan mendengar kate nanti

mana la daddy nak ade susu....

gambar2 diatas ada yang kelakar kan
tapi saya suke nak ingatkan agar kite lebih
berhati2 jika melibatkan bayi!!!
kemungkinan untuk berlaku kecederaan adelah 99.9 persen
betul ke saya dengar orang kate...
budak kecil dijaga oleh malaikat??
dadaaaa

Tiada ulasan: