Rabu, 27 April 2011

kenangan mengaji al-quran

hmm nak share pengalaman mengaji mase kecik2 dulu
korang pun mesti kene paksa mengaji oleh mak pak korang kan??
saya ni kalau sebut je mengaji saya mesti suke
kenape saya suke??
sebab lepas mengaji saya kakak adik dan kawan2 mesti nak mandi tali air(parit kecil)
saya start mengaji ngan guru mengaji (kami panggil dia pokcik soh) kat kampung saya tu 
seingat saya umur 4 tahun rasanya
tapi mungkin lebih awal kot.. sbb kakak saya bawak masa kecik lagi mana nak ingat kan??
kami adek beradik memang mengaji ngan pok cik soh ni..
pokcik soh tu bukanlah manusia normal ye
dia adalah oku... kakinya bertangkup macam kita duduk silangkan kaki tu
dan dia tak boleh berdiri, nak berjalan jauh sekali
so dia hanya mengengsot je
walaupun dia oku tapi dia dah 3 kali kemekah saya rasa
1 kali buat haji besar yang 2x lagi tu buat umrah
ALLAH bagi kesenangan kepada sesiapa yang dikehendakiNya kan?
tapi kami amat menghormatinye sebab beliau adalah garang hokeh...keh keh keh

masa tu budak2 kampung saya memang mengaji ngan dia
dia pun tak kenakan upah la
ikhlass je.. tapi kadang2 mak kami nak balas jasa dia bagi la kueh ke beras ke lauk ke... begituu
mungkin disebabkan keikhlasan dia mengajar tu kami adek beradek berkali2 khatam quran dengan dia
mana taknya, dia ajar pakai rotan kooo
salah baca satu ayat
pappppp kene rotan kat bahu
sakit seyyyyyy
saya memang takut kena pukul okkk..
tapi alhamdulillah saya memang senang diajar baca al quran ni
umur 6 tahun saya dah fasih baca ayat2 lazim
darjah 1 khatam quran kecik
darjah 3 khatam quran besar
satu pencapaian yang membanggakan lah untuk diri saya 
kawan2 yang lain masih merangkak mengeja lagi saya dan boleh baca selancar lancarnya
huh banggaaaaaa!!*belagak la tu*
dulu kawan2 sebaya saya je yang ajar
alif ba ta sa jim
alif atas aa aliff bawah iii aliff depan uu
haa begitulah kekdahnya..dulu mana ade buku2 iqra' macam sekarang ni..

tapi yang paling seronok sekali lepas mengaji kami akan ramai2 mandi tali air tu
memang macam pesta la
macam2 pemainan dalam air kami main
antara yang popular disebut (to berghambak) bermakna main kejar2 berenang la
caranya begini, kita kene jentik dalam air tu 
sapa yang jentik air tak berbunyi maka dialah yang akan menghambat orang lain
kira sampai 10 kitorang yang kene hambat ni masa dia kira 1 je masing2 terjun dalam air keseberang
so dia kene kejar la sampai dapat.. sape2 yang kene cuit dengan dia tadi
orang tu pulak kene gantikan dia.. begituu..oh bestnya!
saya?? entah seingat saya , saya jarang la kene hambat orang, biasa orang yang hambat saye..
saye kan silincah...kahkahkahkah kalau saya berenang memang nanges  la ikan duyung tu tengok..hahahahha
memang dia balik kerat ekor laaaa... hahahahha
berendam kat parit tu bukan sekejap tau!!
berjam2.. kadang2 mengaji habis kul 3
tapi kul 6 baru sampai rumah
mata takyah cakap la merah2 macam baru lepas nangess, mulut biru lebamm
pastu hembuss wap mulut pada kain dan tekapkan pada mata untuk hilangkan merah mate tu
tak hilang pun sebenarnya...
takot kene marah ngan mak...
tapi mak saye ni tengok mood dia lah.. kadang2 marah kadang tak
tapi kalau dia marah kene la ngutir(cubitan) kat pehe tu.. biruu koooo..

kalau hari cuti lagi syorgaa berjimba
dari pagi ketengahari la parit tu jadik umah saye...balik makan nasik jap petang karang sambung lagi
uiiii.. seronot2... sekarang kalau balik kampung 
tengok parit tu memang nostalgia giler  lah...
teringat2.. bestnya mandi parit..
bestnya mengaji..
semua best2 belaka...


 
.. 

2 ulasan:

:: noremy bte rahmat :: berkata...

hehehhehehe..
kalo ingt balik msti tersenyum je..dolu-dolu mmg nakal + malas nak ngaji...


p/s:BW & folo..mehla jenguk belog saya..salam kenal! (^_^)

myamyza berkata...

tula...tapi saya memang rajin mengaji.. heheh terpuji diri sendiri la pulak

yank url blog u ape?? i pon nak follow u jugak!