Selasa, 26 April 2011

asal usul name Negeri Terengganu


hari ni saye nak jadik ahli sejarah
bila bace entri ni sila panggil saye prof hokey!!
kahkahkahkah
ade hati tu nak jadi prof..
takpe2 impian kan menjadi kenyataan*berangan je lebih*

asal usul nama Negeri Terenggganu...
cerita ni saye tak ingat dah dapat dari mana
sama ada dengar dari mulut ke mulut
atau pun melalui pembacaan 
dah lama sangat dah dah 
cerite masa kecik2 dulu ni..
kuat betul ingatan saye
 
melalui cerita itu nama negeri terengganu kononnya berasal dari pelangi
begini ceritenye
pada masa dahulu pelangi dipanggil ganu oleh 
orang2 pada zaman itu.
pada suatu hari selepas hujan gerimis ketika matahari masih lagi memancar
keluarlah pelangi @ ganu yang amat terang sekali
kecohlah orang2 disitu mengatakan yang
terangnya ganu
terangnya ganu
terangnya ganu
ulang la sejuta kali ye...
so bila dah bejemaah orang cakap macam tu
bab terangnya tu jadik terang je..
terang ganu
terang ganu
terang ganu
ulang lagi 2 juta kali..kahkahkah
dari situlah Terengganu mendapat name
dari terangnya ganu menjadi terengganu
betul ke tak agak2 cerite ni ek??
prof confius la..
kalau korang ade tau  cerita versi lain 
kongsi lah kat komen ya!
ok la prof  dah nak out dulu sebab
duk ulang terangnya ganu ngan terang ganu
3 juta kali
lenguh tau mulut prof!!!!awwwww
*ni prof versi akua* hakhakhak
ok baiiiii



2 ulasan:

permata berkata...

haha..kelakau rupanya;-)

myamyza berkata...

kahkah