Rabu, 28 Januari 2015

Kisah dolu dolu

Ntah kenapa sesambil termenung duk teringat jaman kecik kecik nakal mintak ampun dulu..
Mak ayah aku kerjanya tanam padi dan tanam sayur.. kat kampung mana la ada kilang.. so hidupnya tak la sesenang sekarang walaupon setelah pemergian ayah ke rahmatullah, ma masih lagi berkebun dan menanam padi.. tapi dah tak sekudrat dulu..
Dah tua kan..
Banyak kena upah orang..
Tapi boleh dikatakan ma dah hidup jauh lebih senang dr dulu.. sebab anak anak semua dah bekerja..

Ingat lagi dulu, masa tingkatan 1 hingga 3 pegi sekolah kayuh beskal je..
duit belanja masa tu ma bagi 1.30 je cukup2 nak beli nasik singgit dan air tiga posen.. tapi cukup je rasa macam tu..
sekarang ni duit banyak tu celah gigi aje la..
balik sekolah humban beg atas tangga..
Laju2 masuk bilik kunci pintu..
pastu tidoo sampai petang...
bangun2 pon bila suara halilintar pokdir kilat ma kejutkan untuk pegi siram tanaman yang dia tanam tu..
Bangun mandi dan solat asar baru pegi kebun.. mesti kena solat kalau tak penyepit ketam berbisa singgah dipehaaa..
Pedih wooo..
Sememangnya ma ayah selalu memanusiakan kami adik beradik..
Memang takut gila la nak buat yang bukan2..
Kalau dulu mungkin tak suka,
tapi sekarang aku adik beradik amat bersyukur dibesarkan dengan cara ini.. kami semua alhamdulillah menjadi manusia pada hari ini..

Semua kena pegi takde kecuali.. aku selalu jugak curi2 nak mengelat dengan pegi umah jiranku nak tengok tibi..
tapi takde maknanyaa ya..
ma tau aje mana anak dia yang hilang.. selalunya aku la..
sebab aku kan kepala batu sikit..
masa tu yang ada kat umah hanya aku, kak nira, mekta dan matyi..
yang lain2 semua dah kerja dan berumahtangga..
So kitorang selalu la kena jirus tanaman ma yang sekerat ekar tu..
Dulu jirus pon bukan pakai paip.. angkut air pakai baldi kat perigi tu tau..
Kalau sekarang ni kena camtu mau aku terjun je dalam perigi rasanya..
Sukan wajib kami setiap petang..
Memang dah takyah masuk marathon ke diet miet ok..
Semua pon slim seperti playwood..
Sekarang ni je menggajah masing2..
Sesekali balik kena cantas pokok jagung je pon dah merah tangan,
Manja angatt kan...

Ok sambung nanti.. ada kastemer..

Tiada ulasan: