Khamis, 14 Mac 2013

PUDING GULA HANGUS!

pestime saya buat puding ikut sukatan yang betul dan menjadik(ok ada cilok sikit sebenarnya.. muahaha)
selalunya, memang saya ikut resipi jugak tapi saya tibai bubuh macam2 bahan sesuke hati je...
selalunya rasa sedap, tapi presentation out
hahaha,,, kali ni ikut resipi kak vagg (feveret, memang sukaaa ikut cara dia masak, sebab simple, mudah dan senang)
dulu2 masa dialam persekolahan *cewah* saya kekonon buat puding gula hangus, tapi pudingnya saya siap buat dulu, gulanya saya buat kemudian, then letak atas puding, natijahnya, bahagian atas tuh memang kejung la sikit, bagian bawah, lembut lemak semua cukup,,
so, dah insap tak buat dah cara tuh...
 
meh saya nak share resipi puding buatan saya yang gojes nih..
resipi asal di SINI ya... 
 
 

untuk adunan puding
* 10 biji telur
*1 1/2 tin susu cair brand F&N
*1/2 tin susu pekat,( saya pakai yang teh tarik punya susu sebab hari tu suami tersalah beli susu, orang suh beli susu anak dia pegi beli susu F&N nak buat teh tarik).. oh suamiku... ok tamat selingan!
* 1/2 sudu tepung jagung dikacau dengan sedikit air
* 1 sudu perasa vanilla
*1 sudu esen pisang
 
bahan2 diatas, satukan dan blend agak2 kembang gitu...then ketepikan...

sementara itu, sediakan loyang untuk mengukus..

untuk gula hangus, masukkan 8 sudu besar gula dalam kuali, tambahkan 1/2 cawan air, masak hingga pekat dan perang... pastu, terus tuangkan dalam loyang tadi, biarkan sekejap biar dia keras,,, sambil tunggu tu, dah boleh panaskan pengukus atas dapor ye...

pastu tuangkan adunan puding tadi dalam loyang yang dah berisi gula hangus yang dah keras tu...kukus selama 1/2 jam...
kalau cucuk garfu tak melekat maknanya dah masak la ye tu puan2..
angkat dan rendam loyang dalam air sejuk hingga sejuk sepenuhnya...
gunakan pisau untuk cucuk tepi puding tu supaya x lekat dalam loyang, terbalikkan dalam pinggan yang cantik... siap!! sejukkan lam peti ais,, bila2 terasa lapar bulehkah bukak katup peti ais ulang makan... ahaha
 
 






Tiada ulasan: