Rabu, 30 Januari 2013

MARI MEMASAK: AYAM MASAK UNGKEP!

haluuuuuuuuuuuuuuuuu
segmen memasak kembali lagi..
menu kita hari ni adalah ayam masak ungkep
salah satu resipi  best orang jawa
*agak2 buleh masuk tibi tak kalu tulis macam ni?* muakakakaka tikam diri sendiri...
 
saya baru kenal masakan ni setelah berkahwin dengan suami saya sekarang
eh bila masa pulak la aku ada berkahwin dulu2 ni.. hahahahaha
maknanya bila masuk dalam keluarga wak nor baru tahu la... agak banyak juga la masakan2 jawa yang saya dah belajar..
maksudnya tempe pon boleh makan begitu sahaja... kehkehkeh
dulu masa mak mentua cakap nak masak ungkep saya macam blurrr..
ungkep?? apa tu mak??*tandanya saya rajin menolong mak mentua didapor.. wah rajin!!** lempang kuasa dua!!
lepas tu bila dah siap masak sayalah orang yang paling banyak makan
tanda sedap!! lepas tu apalagi belajar la sampai pandai
2-3 kali try buat en harry banyak komen juga, kurang masam la, kurang masin la,, x bubuh tempe la.. komen je pandai dia tu.. masak tak pandai!! huh aptb
sampai la sekarang ni belajar sampai experts dan menandingi mak mentua sendiri.. kahkahkah

itu dia rupa ayam saya..
perlu diingat,, masakan ni adelah yang paling senang sekali takyah nak tumis bagai

bahannya
1/2 ekor ayam(untuk 2 orang makan sampai petang)
2 batang serai
sedikit ketumbar dan jintan manis
sejemput asam jawa (kalau taknak masam sangat kurangkan)
bawang merah 4 ulas
bawang putih 4 ulas
seinci halia
sedikit minyak
garam dan gula secukupnya

caranya
-blendkan bawang, ketumbar, halia dan jintan
 
-ayam masukkan dalam kuali, gaulkan bahan2 blend tadi hingga sebati
 
-masukkan serai, asam jawa gula dan garam, gaulkan lagi

-bubuh sedikit minyak dan tambahkan sedikit air

-hidupkan api dan biarkan kering
 
-kalau ayam x empuk lagi, boleh tambahkan air dan biarkan kering

- perasakan mengikut selera sendiri.. kalau nak sedap biarkan sedikit manis dan masam

-hidangkan.. sedap makan dengan nasi panas2..

ok selamat mencuba!!







2 ulasan:

sakurasue berkata...

sedappnyeee masak ungkeppp!

sakurasue berkata...

jemputla singgah http://sakurasue.blogspot.com