Khamis, 21 April 2011

mari belajar bahase cine!

keh keh keh
macam lah pandai sangat cakap cine
dengor je boleh lah
tapi xpe saye nak share beberapa
perkataan dalam bahase cina yang saye tahu
kalau saye salah tolong betulkan
kerana hambe budak baru belajar!!

ni hao ma = ape khabar
meyo lern = orang tak ade
khuwaitien = woi cepat lah
bosim de boyong = mati tak guna hidup lagi tak guna
ni pu ke eyong = kamu ni memang tak boleh pakai!!
tapien =tahi
wo ai ni = saye cinta kamo
pu khe iee = tak mahu/ tak boleh 
cina kui india kui melayu kui = kui itu bermaksud hantu so translete sendirik
pu hao = keadaan yang tak baik
motor tien laupan = tauke kedai motor
stupidoo = kebodohan*eh ni bahase cine ke?? konfiusss*
kahkahkah
ok pembelajaran tamat
xie xie niiii


p/s terime kasih kerana sudi membace
kebanyakan perkataan2 tersebut
tauke saye yang ajar dan majoritinya
adelah kate2 makian
sila salahkan tauke saye kerane ajar saye yang bukan2 ye!!
hikhikhik


4 ulasan:

win@momyShaneQeisha berkata...

wow ada kelas bhs cina, thanks 4 sharing:)
ni hao ma??hehe

myamyza berkata...

hao hao..kahkahkah
saje je ngajuk2 yang tauke cakap
tapi biasenye kalau diorang cakap tu saye boleh faham la..

kakyong berkata...

suka tgk drama cina @ mandarin ke... ;)


n3 terbaru kakyong.com
Asmara versi Flybait
Nak sikit tempias glamer dari Mazidul Akmal
Kenali sahabat ibu : Yatie Chomeyl

myamyza berkata...

suke gak tgk kalau jackie chan belakon hihi
kebanyakan bahase cine ni tauke yang ajar la
so kadang2 saye praktikkan jugak

tq kak yong komen blog ni...